Laikas splitter nye og toppmoderne fabrikk i hjertet av Toscana.

Norsk fanklubb imponert over

Ny bobilfabrikk i hjertet av Toscana

Medlemmene av den norske Laika-klubben ble tatt imot som konger og dronninger da de gjestet den italienske bobilprodusentens nye fabrikk i Toscana i sine bobiler.

- Det var helt utrolig. Vi er dypt imponert, sier Tommy Scott som er nestleder i den norske fanklubben for de italienskproduserte bobilene.
Den norske «delegasjonen» var fordelt på sju bobiler som alle er medlemmer i Norsk Laika Klubb.
De norske Laika-delegasjonen har ankommet Italia, og gleder seg til å besøke Pisa, San Gimignano, Asissi, Venezia og Garda, i tillegg til Laika-fabrikken.
Italia
- Ja, det er det nok ingen tvil om, sier Odd Heggelund, leder for den norske Laika-klubben.
To som er forelsket i både bobilen og Italia er uten tvil Tommy Scott og fruen Mette som farter Europa rundt i sin femte bobil.
- Det er ingen tvil om at Italia er favoritten vår med utrolig mange hyggelige, blide mennesker og masse god mat. Hele landet er som en reise i et museum, mener Tommy (71) og Mette (68).
Inngangspartiet på Laikas nye hovedkvarter reflekterer tydelig det rene italienske designet bobilene er kjent for.
Traktert
Etter omvisning i alle avdelinger og en grundig innføring i produksjonen fikk de norske Laika-eierne – og «ambassadørene» - også anledning til å drøfte smått og stort av spørsmål rundt bobilene. Produsentens egne eksperter ga råd og svarte på spørsmålene fra de norske Laika-eierne som også ble traktert etter alle kunstens regler med italienske retter.
Medlemmene i den norske Laika-klubben sammen med eksportsjef Martina Merlotti utenfor Laika-fabrikken.
Splitter ny
Sju norske bobiler var med på turen i regi av klubben hvor et av målene var Laikas splitter nye og svært moderne fabrikk i Italia. Der fikk de norske bobilistene treffe både direktøren og eksportsjef Martina Merlotti som også har ansvaret for det viktige skandinaviske markedet.
- Kjører man litt utenfor de store fartsårene, må man ta høyde for at veiene ikke er all verden. Da er det godt å ha en Laika som er så godt skrudd sammen, mener Tommy Scott.
Medlemmene i den Norske Laika-klubben har uten tvil en stor forkjærlighet for både Italia og sine italienske bobiler.
Europa-rundt
I 16 år har han og fruen fartet Europa på kryss og tvers i bobil. De er fortsatt like begeistret for caravan og bobillivet.
Tommy og Mette anbefaler Italia varmt for andre bobil-turister, men mener de fleste bør styre unna Europa i de store feriemånedene juni og juli. Da kan det bli for hektisk. 
- På den tiden dropper vi Europa og farter heller litt rundt i Norge og Skandinavia, sier Tommy og Mette.
Svein har dekket på bordet og byr fruen på en ekte italiensk frokost i sin Laika.
Laika-klubben
Norsk Laika Klubb er en interesseorganisasjon for eiere av Laika bobiler og andre med spesiell interesse for Laika bobiler. Stikkord er sosialt samvær via fellesaktiviteter, dele erfaringer om felles produkt og styrke Laikas posisjon og varemerke i Norge.
Den nye Laika-fabrikken har en produksjonskapasitet på 4.500 bobiler i året. Foto: Laika
Kroken
Mens venneklubben skal spre kjennskap og kunnskap om Laika, skal Kroken Caravan på Åndalsnes øke salget i Norge som relativt ny generalagent for Laika som produserer solide bobiler i luksusklassen.
Laika eies av Erwin Hymer Group som Kroken inngikk en omfattende avtale med høsten 2014.
Kjempetro på Laika
- Vi har kjempetro på Laika. De bygger veldig gode produkter for Skandinavia med blant annet sentralvarme og god isolasjon. Den nye fabrikken er en av Europas mest moderne i sitt slag, sier Tor Grüner, General Manager i Kroken Caravan.
Laika har øket eksporten fra 33 prosent til 65 prosent etter at det italienske hjemmemarkedet mer eller mindre raste sammen i 2006.

PS: Historien om hunden Laika som ble sendt ut i rommet av daværende Sovjetunionen fascinerte grunnleggeren av den italienske caravan-produsentene, Giovan Battista Moscardini. Han mente Laika ga menneskeheten nye dimensjoner og det ble hans visjon for å utvikle campingvogner og senere bobiler. Logoen ble en rød mynde med vinger.
Aktuelt